Uppsägning under provanställning

Hej! Min dotter fick ett jobb med 6 månaders provanställning. Efter 4 dagar och en kvart innan hon slutade den dagen sa de att hon var uppsagd och att hon får betalt för 4 dagar, får man göra så?? Är det inte 2 veckors betalning i allafall. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Reglerna om anställningsformer, uppsägningstid och så vidare finner du i Lagen om anställningsskydd (LAS). Enligt 6 § 3 st LAS får en provanställning avslutas innan prövotiden gått ut. Någon uppsägningstid gäller inte. Däremot ska arbetsgivaren vid uppsägning meddela den provanställda två veckor i förväg, se 31 § LAS. Arbetsgivaren ska också i de fall då den provanställda är fackligt organiserad, samtidigt varsla den lokala arbetstagarorganisationen. Enligt 31 § 2 st LAS har arbetstagaren och fackorganisationen rätt att överlägga om uppsägningen med arbetsgivaren. Detta innebär i praktiken att det tar 14 dagar att avsluta en provanställning innan prövotiden gått ut. Vill arbetsgivaren avsluta provanställningen direkt ska ersättning betalas ut i 14 dagar. Det kan vid brott mot 31 §:s krav på meddelande bli aktuellt med skadeståndsskyldighet för arbetsgivaren. Jag skulle rekommendera din dotter att ta kontakt med sin lokala arbetstagarorganisation angående hjälp att få lön och eventuellt skadestånd. Länk till LAS: https://lagen.nu/1982:80 Lycka till! Vänligen,
Linn TorstenssonRådgivare