Provanställning

Jag var anställd på folktandvården sen 2000 och blev kontaktad av en privat tandläkare som kände mig genom sin fru som hade jobbat hos oss och undrade om jag ville jobba för honom. Jag fick provanställning på 3 månader i augusti men han sa upp mig 18 oktober. Jag får va kvar tills jag hittar nytt jobb men jag känner mig lurad. Jag vet inte mina rättighet! Kan man verkligen göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Tyvärr verkar det som om det inte finns någonting att göra i den här situationen. Enligt lagen om anställningsskydd (LAS) 6 § kan en arbetsgivare välja att provanställa en person under en viss begränsad tid. Detta innebär just att personen ifråga inte är garanterad något mer arbete än tiden för provanställningen. Arbetsgivaren har rätt att säga upp personen efter den tidens utgång (skall dock meddelas innan tiden gått ut). (Länk till LAS: https://lagen.nu/1982:80) Lycka till! Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare