FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet26/10/2011

Före detta sambo vill inte sälja samägd fastighet, vad göra?

Vill sälja gemensamt ägd villa. Ägs 50/50% med min förra sambo. Hon har nu haft chansen att köpa ut min del i drygt 6års tid, kan inte vänta längre då jag och min nuvarande sambo måste byta till större bostad. X-sambon är fortfarande skriven på adressen och vill ej sälja. Hon kan inte lösa ut mig då hon inte kan få något lån, får ej heller överta mitt befintliga lån. Hur gör jag ??

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Som jag förstår det så ses ni som samägare till huset med hälften var på precis samma sätt som om du ägt huset med någon du inte varit i en relation med tidigare. I detta fall gäller Lag (1904:48 s. 1) om samäganderätt. Enligt 6 § i denna lag har varje delägare rätt att hos rätten ansöka om att fastigheten ska bjudas ut till offentlig auktion (alltså säljas) och rätten ska då sedan besluta om att detta ska ske så länge det inte finns något avtal mellan parterna (dig och din sambo) som hindrar att försäljning sker och inte den andre parten (i ditt fall din före detta sambo) kan visa "synnerliga skäl för anstånd" mot att fastigheten ska säljas. Sådana synnerliga skäl anses ytterst sällan föreligga och vad jag förstår finns det inte heller något avtal mellan dig och din före detta sambo som skulle hindra en försäljning. Denna regel finns till just för att man inte ska bli "fast" i ett samägande av egendom som man inte längre vill äga bara för att den andra/de andra parterna inte vill sälja. Ansökan om att fastigheten ska säljas ska enligt 18 § samma lag lämnas in till allmän underrätt (tingsrätten) i den domsaga där fastigheten befinner sig. Lycka till!
Fanny OlssonRådgivare