Samägande av skogsfastighet

Jag äger en skogsfastighet med en liten jaktstuga tillsammans med min mycket äldre syster. Då hennes barn har växt upp är förhålladet plötsligt att jag, som 50% delägare, har tillgång till stugan i förhållande 1 mot 4 (3 barn +systern). Två frågor; kan jag juridiskt begränsa deras övertagande av stugan, samt kan jag kräva en försäljning av skogen som inte längre intreserar mig om jag inte kan vara där?

Lawline svarar

Hej, Enligt lag (1904:48) om samäganderätt så gäller att du och din syster måste vara överens om alla beslut om hur ni ska förfoga över er stuga. Om du alltså vill sälja bort skog från marken så krävs det att ni är överens om detta. Om du inte längre vill ha kvar din del eller om ni annars inte kan komma överens om hur fastigheten ska förvaltas kan du dock kräva att ni säljer bort fastigheten på offentlig auktion enligt 6§. Jag förstod inte riktigt din fråga om dina systerbarn. Om det var övertagande som i att de har rätt att senare ärva sin mammas del i stugan så finns det inget du kan göra åt det, om inte du och din syster kommer överens om något annat. Vänligen, Maja Karlsson
Maja KarlssonRådgivare