Hur många veckor i rad kan man vara timavlönad?

Hej! Har jobbat som tim vikarie i många år. Ibland har jag även haft några månader i stöten och fått anställningsbevis. Nu ska jag jobba 20 okt -31dec. Min chef säger att jag får gå på timme året ut. Finns det en gräns för hur länge man ska gå på timme?/Kan man om man vill strunta i den gränsen och ge anställningsbevis ändå? Jag jobbar inom kommunen/barnskötare. Trodde att om det var längre än 3 veckor hade man rätt till månadslön...

Lawline svarar

Enligt 5 § LAS får avtal om tidsbegränsad anställning träffas för 1. för allmän visstidsanställning, 2. för vikariat, 3. för säsongsarbete, och 4. när arbetstagaren har fyllt 67 år. https://lagen.nu/1982:80 Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Detta innebär att när du varit timanställd (allmän visstidsanställning) i sammanlagt mer än 2 år under en femårsperiod har du rätt till en fast anställning. Du kan även ha haft vikariat under sammanlagt två år och har då rätt till fast anställning. Arbetsgivaren kan alltså ha dig som timanställd i sammanlagt två år och sedan som vikarie under två år. Gränsen i LAS för timanställning är alltså två år sammanlagt sedan har du rätt till fast anställning. Det finns ingen regel i LAS som säger att du efter tre veckor har rätt till månadslön- däremot kan det finns sådana regler i det kollektivavtal som gäller på arbetsplatsen. Det bästa är att kontakta facket i denna fråga för att få ett individuellt svar. Generellt kan dock arbetsgivaren enligt LAS ha dig anställd per timma mer än tre veckor. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare