Krav på standard i hyresrätt

Hej, jag läser själv juridik men inte läst eller är helt insatt i fastighetsrätten så jag tänkte fråga lite som jag är osäker på. Flyttar nämligen själv in i en hyreslägenhet nu den 1 dec, var där idag för att prata med nuvarande hyresvärd för att ta reda på vad som är gjort med lägenheten under tiden de har bott där. Detta paret hade bott där i 17 år och under de åren de hade bott där hade inget blivit vidgjort, inga väggar målade, parketten inte blivit slipad, köket var inte vidgjort alls med skåpluckor och vitvaror etc. Parketten var jätte sliten med stora sprickor i, köket var under all kritik med en spis från 70-talet som såg ut att komma från soptippen. Färgen på skåpsluckorna flagnade etc. Har jag som ny hyresgäst inte rätt att ställa krav på fastighetsägaren att allt detta och mer ska göras vid? Jag menar, de har inte gjort något på över 20 år och lägenheten VAR sliten.. Jag vet vad som står i JB 12:15, men vad säger rättspraxis om tidsperioden? 10-12 år? För även om tidsperioden inte ska vara avgörande utan själva skicket så kan väl inte 20 år vara acceptabel? Och om man skulle kunna kräva renovering av parkettgolv och kök etc, skulle det då berättiga en kraftig hyreshöjning? I hyresavtalet är inget avtalat om att fastighetsägaren ska kunna bortse från sina förpliktelser enligt 12:15

Lawline svarar

Hej, Ditt avtal börjar alltså att löpa först den 1 dec. Detta innebär att 12:9 JB blir tillämplig (lagen kan du hitta här: https://lagen.nu/1970:994). Där står det alltså att om ingen högre standard har avtalats skall hyresvärden senast på tillträdesdagen (alltså 1 dec) hålla lägenheten i ett på orten fullt brukbart skick. Observera dock undantaget i 2st om att lägenhetens skick skulle vara upptaget i en hyresförhandlingsklausul i avtalet. Titta alltså i ditt avtal först. Brukbart skick är, precis som du antyder, inte helt lätt att förstå i praktiken. Man kan för det första säga att en hyreslägenhet för boende ställer högre krav än hyra av t.ex. ett förråd. I 12:14 som också anger lägenhetens skick kan man läsa att hyresvärden ska ombesörja tapetsering m.m. med "skäliga tidsmellanrum". Detta har enligt sedvana börjat bli uppåt 14 år, men det är egentligen inte hur lång tid det gått som är avgörande, utan det faktiska skicket (14 år är alltså i det närmaste att betrakta som ett maxtak). Är något väldigt slitet redan efter ett par år är värden skyldig att åtgärda det. Utifrån vad du berättar så låter det som att det i allra högsta grad är dags för en renovering av lägenheten. Om han/hon inte gör detta är detta ett ärende du kan driva till hyresnämnden. Jag rekommenderar dig i sådana fall att kontakta hyresgästföreningen som kan hjälpa dig att föra din talan. Det finns en möjlighet att de som bott i lägenheten fått en rabatt eftersom lägenheten inte renoverats enligt sedvana. Då din lägenhet troligtvis kommer bli ordentligt renoverad så finns det alltså en chans att din hyra kommer återgå till värdet före rabatten. Hyresvärden kan dock inte utan vidare höja din hyra. Om hyresvärden vill höja din hyra måste han kontakta dig och meddela vad han vill höja hyran till, enligt 12:54. Kan ni inte komma överens har han rätt att ta upp frågan hos hyresnämnden som då kommer bestämma hyran till ett skäligt belopp, i jämförelse med likvärdiga lägenheter, 12:55. Hoppas detta besvarat dina frågor! Vänligen, Maja Karlsson
Maja KarlssonRådgivare