När blir en anställning en tillsvidareanställning?

Hej Min fråga handlar om arbetsrätt. Jag undrar vad gäller om man har arbetat på en arbetsplast utan att skrivit på något anställningsvillkor. Vad har man för anställning om man har arbetat i tre månader? Får man en tillsvidaretjänst automatiskt efter 6 månader?

Lawline svarar

Hej, Huvudregeln enligt lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS)är att en anställning gäller tillsvidare. Detta står i 4§ (lagen finner du här: https://lagen.nu/1982:80). Detta innebär alltså att om du och din arbetsgivare inte kommit överens om något annat så är du tillsvidareanställd (undantaget de anställda som inte omfattas av LAS enligt 1 §). Praxis säger även att det är den som hävdar att något annat avtalats som måste bevisa detta eller att det på grund av anställningsförhållandets natur är uppenbart att visstid har avtalats, ex. vissa säsongsbetonade jobb. Det kan också vara bra för dig att veta din arbetsgivare är skyldig att skriftligen ge dig information om anställningsförhållandet, t.ex. om det är en provanställning och om det är visstid som avtalats. Detta enligt 6c §. Denna information har du rätt att få inom en månad efter att du påbörjat din anställning. Även så kallad provanställning, som får vara i max 6 månader, måste således ha avtalats för att den ska gälla, se 6 §. Hoppas detta besvarat dina frågor. Vänligen, Maja Karlsson
Maja KarlssonRådgivare