FrågaAVTALSRÄTTGåva19/10/2011

Överlåtelse av enskild egendom

Min sambo har fått en tomt i gåva med förbehåll att den ska vara hennes enskilda egendom. Inget annat förbehåll finns. Kan hon ge bort eller sälja halva tomten till mig?

Lawline svarar

Ett villkor om att tomten ska vara enskild egendom hindrar inte henne att ge bort den genom gåva, genom försäljning eller på annat sätt förfoga över tomten. Din sambo har alltså full frihet att ge bort tomten till dig om hon vill. Vänligen
Sara SRådgivare