Klippa av någon håret, misshandel?

En väninna till mig fick håret avklippt när hon var ute på krogen. Det var en annan kvinna som min väninna haft en dispyt med tidigare, dock känner de inte varandra. Om min väninna anmäler den här kvinnan, vad blir det då för påföljder? Räknas det som någon form av misshandel? Hur ser straffskalan ut då? Böter, hur stora? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! I motiv till misshandelsparagrafen, 3 kap. 5 § brottsbalken, anges att handlingen att raka av någon håret, speciellt en kvinna, kan ses som en misshandel. Straffskalan för ringa misshandel (alltså en lindrigare form av misshandel) är böter eller fängelse i högst sex månader och straffskalan för misshandel av normalgraden är fängelse i högst 2 år. Innehavet av saxen kan eventuellt ses som ett brott mot 1 § i Lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (i vardagstal "Knivlagen"), men detta ser jag som högst tveksamt beroende på att saxen troligen inte ses som ett föremål som är ägnat att skada liv och hälsa (jämfört med vad ex. en kniv kan tänkas vara ägnad för). Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare