AVTALSBROTT

Hej, tänkte bara fråga vad straffskalan ligger på om man begår ett avtalsbrott eller kontraktsbrott, och om det är ett polisiärt arbete?

Lawline svarar

Hej, Avtalsbrott och kontraktsbrott är främst en civilrättslig angelägenhet och inte en straffrättslig. Konflikter av detta slag avgörs som tvistemål och är vanligtvis inte en polisiär angelägenhet. För att få till en rättegång krävs istället att den part som blivit utsatt för avtalsbrottet stämmer den andre och begär skadestånd, vilket också är den påföljd som kan bli aktuell. Ovanstående är huvudregel, det kan finnas tillfällen då straffrättslig ansvar kan bli aktuellt. Främst tänker jag på brotten i 9-10 kapitlen i Brottsbalken. Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, hör gärna av dig igen om du har ytterligare frågor. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare