FrågaAVTALSRÄTTGåva15/10/2011

Inget krav på bevittning för gåvobrev

Hej

Om man skriver ett gåvobrev så står det att man skall ha två vittnen, kan vem som helst ställa upp och skriva under som vittne ?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

För ett gåvobrev finns det inga formkrav och således inget krav bevittning. Om detta ändå krävs skulle jag föreslå en analogi från ärvdabalken där kraven på ett testamentsvittne är följande: Vittnet måste vara över 15 år och får inte ha en psykisk störning som medför risk att vittnet inte förstår vittnesbekräftelsens betydelse. Inte heller make eller släkt i rätt upp- eller nedstigande led till testatorn eller maken får vara vittne. Inte heller den som i testamentet har angetts som testamentstagare får vara testamentsvittne.

Har du iakttagit dessa regler då ditt gåvobrev bevittnats så kommer det förmodligen inte att uppstå några komplikationer.

Vänligen,

Mathias GunnervaldRådgivare