FrågaAVTALSRÄTTGåva08/10/2011

Gåva

Hej Min dotter fick en hund av sin far för 18 mån sedan. Nu kräver han tillbaka den. Hunden är registrerad på fadern, men har inte varit hos honom på 18 mån. Det finns vittnen på att han gav bort hunden, men inget skriftligt. Vem har rätt till hunden?

Lawline svarar

Hej, För att en gåva ska vara rättsligt bindande krävs dels gåvoavsikt dels tradition. Med gåvoavsikt menas att den som ger gåvan inte förväntar sig någon motprestation (exempelvis pengar). Med tradition menas att gåvogivaren, överlämnar gåvan till gåvotagaren. I föreliggande fall innebär detta att gåvan blev rättsligt bindande i och med att dotterns far gav hunden till din dotter. Att gåvan är rättsligt bindande vid denna tidpunkt innebär att gåvan inte kan tas tillbaka. Förutsatt att det rört sig om en gåva kan dotterns far således inte ta tillbaka hunden. Det faktum att hunden är registrerad på fadern borde inte ha någon rättslig verkan. En gåva behöver inte vara skriftlig för att gälla utan det avgörande är som nämnts att gåvan har överlämnats till gåvotagaren, din dotter. Problemet kan bli att bevisa att hon verkligen fått hunden som en gåva, detta är lättare när det finns en skriftlig handling. I föreliggande fall finns det vittnen och hunden har, förutsätter jag, bott hos dottern i 18 månader varför det troligtvis går att visa att hunden tillhör din dotter och att det är hon som har rätt till hunden. Lycka till Vänligen, Elin Schmid
Elin SchmidRådgivare