Rätt att återgå till arbete efter tjänsteledighet

Jag är förnärvarande tjänstledig från en tillsvidaretjänst (med kollektivavtal Kommunal)för att bedriva näringsverksamhet. Nu vill jag återgå i arbete innan perioden för tjänstledigheten är slut. Min arbetsgivare säger att jag ej kan återgå förrän hela tjänstledighetsperioden fortlöpt och att detta backas av rådande kollektivavtal. Enligt Lag (1997:1293) om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet så får arbetsgivaren endast uppskjuta återgång med högst en månad. Finns det möjlighet att ett kollektivavtal inte inbegriper lag (1997:1293) eller gäller den ändå?

Lawline svarar

Hej! Det är så att om kollektivavtalet är tecknat på centralnivå så får de göra undantag från lagen, det står i 2 paragrafen i lag om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet (https://lagen.nu/1997:1293). I andra stycket tredje punkten står det att de får göra avsteg från den tid som arbetsgivaren har rätt att skjuta upp arbetstagarens återgång till arbetet. Kommunal är en central arbetstagarorganisation och så länge som avtalet är bildande mellan dig och din arbetsgivare så gäller tyvärr avtalet före lagen. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare