Lagändrings påverkan på visstidsanställnings övergång till tillsvidareanställning

Hej Jag undrar när en visstidsanställning ska övergå i en fast anställning. Mina anställningsperioder (visstid): 3 månader sommaren 2007 3 månader sommaren 2009 12 april 2010 - 15 november 2011 Sammanlagt har jag alltså haft mer än två års visstidsanställning under de senaste fem åren. Problemet (enligt arbetsgivaren) är att LAS har ändrats. Den nya LAS gällde inte sommaren 2007. Ska den perioden ändå räknas in i anställningstiden enligt den nya regeln i 5§ LAS? Borde inte min arbetsgivare vara skyldig att ge mig en fast anställning nu? Vad gäller om de 3 månaderna under 2007 inte ska räknas med i anställningsperioden enligt nuvarande 5§ LAS. Gäller då de gamla reglerna och är arbetsgivaren i så fall skyldig att ge mig fast anställning enligt de gamla reglerna?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Enligt övergångsbestämmelserna till den nya 5§ LAS så ska paragrafen gälla i sin äldre lydelse för avtal som har ingåtts före den 1 januari 2008, se https://lagen.nu/1982:80#L2007-390. Så här såg 5§ LAS ut i sin gamla lydelse. Avtal om tidsbegränsad anställning får träffas 1. för fri visstidsanställning, 2. för vikariat, och 3. när arbetstagaren har fyllt 67 år. Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren i fri visstidsanställning eller provanställning enligt 6 § i sammanlagt mer än 14 månader, eller som vikarie i sammanlagt mer än tre år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Som du ser så krävdes det endast att arbetstagaren skulle ha innehaft en visstidsanställning under 14 månader enligt paragrafens gamla lydelse. Lagändringen utgör alltså inte något hinder för att din anställning ska övergå till en tillsvidareanställning. Mvh.
Alexander WagnerRådgivare