Gallring ur misstankeregistret

en person är 15 år och begår stöld,undrar kvarstårs brottet i registret och hur länge finns det där? men det finns inge åtal

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Det register som din fråga aktualiserar är misstankeregistret. Misstankeregistret är ett register som innehåller uppgifter om den som enligt en förundersökningsledares bedömning är skäligen misstänkt för brott. För att en person ska finnas i misstankeregistret krävs alltså dels skälig misstanke, dels att en förundersökning har inletts – om så inte har skett finns personen inte upptagen i registret. Har däremot en förundersökning inletts och personen i fråga alltså finns i registret, ska uppgiften tas bort under följande förutsättningar: (1) om förundersökningen har avslutas utan att åtal väckts med anledning av misstanken eller (2) om åtal som har väckts med anledning av misstanken lagts ned (det bör för ordningens skull nämnas att det finns ytterligare omständigheter som gör att en uppgift ska tas bort, men dessa är inte aktuella i ditt fall och därför beskriver jag dem inte närmare). Ovan innebär att personen i fråga ska tas bort från registret så fort personen inte längre är skäligen misstänkt och beslutet att lägga ner förundersökningen utan att väcka åtal, alternativt beslutet att lägga ner väckt åtal, fattas. Misstankeregistret uppdateras enlig uppgift från Rikspolisstyrelsen två gånger per dygn. För ytterligare information, se Lag om misstankeregister (främst 3 och 13 §§). Vänligen
Lawline RådgivareRådgivare