Gallring ur misstankeregistret

Hej, Om en person blir misstänkt för ett brott och sedan anhållen men släpps senare för att förundersökningen läggs ner hur snabbt gallras uppgifterna bort ur misstankeregistret då?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. En uppgift i misstankeregistret ska gallras, det vill säga uppgiften tas bort, om förundersökningen har avslutas utan att åtal väckts med anledning av misstanken. Det innebär med andra ord att om förundersökningen läggs ner och misstanken inte längre kvarstår, så ska det meddelas av den som ”äger misstanken” (polis eller åklagare) och uppgiften ska då gallras så fort meddelandet har inkommit. Misstankeregistret uppdateras enlig uppgift från Rikspolisstyrelsen två gånger per dygn. För ytterligare information, se Lag om misstankeregister (främst 3 och 13 §§). Vänligen
Lawline RådgivareRådgivare