FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt24/09/2006

Möjlighet att klaga över Radiotjänsts beslut

Hej!

Vi var inne på banken efter att ha gjort förbättringsåtgärder som ökade vår bostadsrätts värde. Lånen skrevs då om. Är det vi gjort en sådan situation som omfattas av 14 § bostadsrättslagen gällande rätt att ta ut pantförskrivningsavgift? Bostadsrättsföreningen påförde oss nämligen ny avgift. Det rör sig ju i princip om samma lån, men fördelningen mellan topp och bottenlån har förändrats. Bostadsrättsföreningen säger att de fått handlingar från banken och därmed har de rätt att ta ut avgift, vilket de gör varje gång de får handlingar från bank. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Din fråga löses kanske inte så mycket genom juridiska råd. Kärnpunkten är naturligtvis om du kan bevisa att du inte har tv eller ej. Om du verkligen inte har tv, kan jag råda dig att ringa till Radiotjänst och be dem komma och se efter själva.

Det låter ju helt absurt att Radiotjänst har antagit att du har en tv genom felaktiga uppgifter, och är antagligen ett misstag på företaget.

Vad som kan hända rent juridiskt är följande: Om Radiotjänst skickar en faktura och du vägrar betala den, och Radiotjänst trots all fakta vägrar fastställa att du inte har TV, kan kronofogden kopplas in på ärendet.

Du har möjlighet att klandra beslutet av Kronofogden enligt anvisningar på det brev av KFM du kommer att få, vilket du också skall göra.

Sedan går ärendet till Tingsrätten, där du genom t.ex. telefonsamtalslistor från din operatör, intyg från de olika tv-bolagen kan intyga att du inte har någon TV.

Hoppas detta varit till någon hjälp!

Mvh//jesper

Rådgivare