Rimligt med äktenskapsförord?

Hej! Min man och jag har varit gifta i 5 år. Vi har fått 2 barn under denna tid. Jag har tagit uppehåll från lina studier till läkare för föräldraledigheten. Är ej klar. Min man har under denna tid tjänat väldigt mkt pengar, byggt om och sålt bostäder dom vi bott i och då flyttat runt. Nu vill han skriva ett äktenskapsförord på alla pengar han tjänat och vår Lgh. Jag är medveten om att han jobbat mkt, men jag har ju arbetar hemma och med barn. Dessutom har jag svårt att göra klart min utbildning, ta hand om barn och jobba om vi skulle dela på oss. Vad är en rimlig lösning? För mig är inte en rättvis lösning att skriva ett äktenskapsförord där allt tillhör honom. Tack på förhand! Maria

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Enligt 7 kap. 3 § äktenskapsbalken kan två makar skriva ett äktenskapsförord. Detta är en högst frivillig sak. Genom ett äktenskapsförord blir giftorättsgods enskild egendom. Detta har stor betydelse vid en skilsmässa i och med att den enskilda egendomen inte medtas vid bodelningen. Det är viktigt att tänka sig för innan man skriver ett äktenskapsförord, i och med att det kräver båda makarnas samtycke om man sedan vill ändra på det. Vad som är rimligt är väldigt svårt att svara på. I ett äktenskap är man alltid två personer. Att den ena går hemma med barn mens den andra jobbar är i min personliga åsikt värt lika mycket. Att vara hemma med barnen är i ett förhållande värt lika mycket som att jobba. Det är dock väldigt svårt att i pengar värdesätta prestationer i hemmet och liknande. Om man nu trots detta vill ha ett äktenskapsförord får man försöka ställa sig frågan hur det hade sett ut om du inte hade varit hemma och tagit hand om barn och hem? Och omvänt hur hade det sätt ut om du hade jobbade mens din man var hemma? Vad gäller gemensamt boende som lägenheten ni bor i är det i mina ögon inte rimligt att ni skriver äktenskapsförord om denna. Det är ju trots allt ert gemensamma hem. Mer råd än så kan jag tyvärr inte lämna. Jag har försökt var objektiv i mitt svar utan att försöka ta någons parti. Mina råd speglar dock detta mina personliga åsikter. Om du fortfarande är osäker på hur du ska göra ber jag dig att kontakta en jurist. Har du någon mer fråga eller om det är något annat du undrar över är du välkommen att ställa en ny fråga. MVH Sebastian
Lawline RådgivareRådgivare