FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt15/09/2011

Vittnesregler

Jag blev kallad till att vittna och kom till tingsrätten vid rätt tidpunkt, där får jag reda på att det blivit inställt p.g.a. att målsägande inte infunnit sig. Nu säger de att de ska skicka en ny kallelse men de har ingen aning om när rättegången kommer att vara. Jag flyttar till Spanien i slutet av oktober för en utbildning jag betalar mycket pengar för, kan de kräva att jag flyger hem med endast ersättning för flygresan? Jag förlorar hela intyget för kursen om jag inte är med på allting. Tack på förhand för svar.

Lawline svarar

Hej! I Sverige har vi en allmän vittnesplikt, vilket motiveras av att det är viktigt för samhället att den som sett något också kommer och berättar om det i domstol. Mitt generella och praktiska råd till dig är att du tar kontakt med tingsrätten och berättar för dem att du ska flytta till Spanien. Rättegångsbalken, som reglerar vittnesreglerna i 36 kap, ger nämligen utrymme för vissa undantag från skyldigheten att vittna vid huvudförhandlingen. Bland annat kan domstolen göra en avvägning mellan de kostnader som skulle uppstå för dig att ta dig till Sverige och betydelsen av att du hörs under huvudförhandlingen (36:19 p 2 RB). Möjlighet finns även för domstolen att bestämma sig för att höra dig över telefon, och då ser jag inte problem i att du befinner dig i Spanien. Om du har möjlighet kan du alltså vända dig till advokaten eller åklagaren, beroende på vem av de som kallat dig som vittne. Eller så kan du som sagt alltid vända dig till tingsrätten som förhoppningsvis kan hjälpa dig med ditt problem. Hoppas detta har hjälpt dig något! Återkom gärna om det är något mer du funderar över. Vänligen, Viktoria
Lawline RådgivareRådgivare