FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt04/09/2011

När underrättas misstänkt om misstanken?

Jag är orolig att jag blivit anmäld för stöld av min arbetsgivare. Om så nu är fallet och hon har anmält mig som misstänkt, kan jag få veta detta från polisen. Att jag inte är skäligen misstänkt vet jag, men för att få ro vill jag veta om hon kan ha uppgett mitt namn.

Lawline svarar

Hej Den i lagen stadgade tidigaste tidpunkten när en misstänkt ska bli underrättad om misstanken gentemot denne stadgas i 23 kap. 18 § Rättegångsbalken (se https://lagen.nu/1942:740). Därmed är det först när misstanken har blivit så stark som "skäligen misstänkt", som den misstänkte skall underrättas därom, när denne blir hörd av polisen. Vänligen
Angelica HageRådgivare