FrågaKÖPRÄTTKonsumentköplagen02/09/2011
FRAKT VID REKLAMATION
*Hej. Köpte en soffa konstskinn av ett företag. Efter ca en månad börjar sömmarna gå sönder och det översta skiktet spricka loss och bli väldigt fult. Soffan klarade alltså inte vanligt användande när man endast sitter i soffan. Köpte en stor fotpall samtidigt i samma material, den är hel coh fin just för att ingen sitter på den. Har reklamerat den till företaget, som skickar en ny soffa till oss( vi tvingas betala frakten då det är ca 9 mil mellan oss och företaget) men med helt annan färg och divandelen på fel sida så fotpallen inte längre matchar. De tar tillbaka den då de skickat fel och jag vägrar stå för frakten av en fel soffa. När de nu ska skicka rätt soffa, som jag inte känner mig säker på att det verkligen är, så skall vi återigen betala 1500kr i frakt eller åka hela vägen fram och tillbaka, med den gamla soffan som inte får plats i bil och vi måste hyra en skåpbil, för att hämta upp den nya soffan.
Vem är det som ska stå för frakten i dessa lägen, och kan jag kräva ersättning med lagen på min sida, om de återigen försöker få mig att ta fel soffa?
Lawline svarar
Hampus SabelRådgivare