Krav på uppsägning av medlemskap

2011-08-31 i Formkrav
FRÅGA
Jag har via e-mail sagt upp medlemsskapet på ett gym. De har svarat att jag måste komma in till dem och skriva under ett papper om uppsägnng. Vem har rätt? Räcker det ej säga upp skriftligt på epost? MVH
SVAR
Hej,

Vad som utgör en giltig uppsägning beror på vad som står i avtalet i fråga. Alltså vad du och avtalsmotparten har kommit överens om i ert avtal. Det är vanligt att medlemskap måste sägas upp skriftligt för att en uppsägning skall anses giltig. Det man syftar på med skriftlig är en uppsägning med handskriven signatur för att din motpart ska veta att det verkligen är du som säger upp medlemskapet. Med e-mail kan motparten inte med samma säkerhet veta att det är du som säger upp medlemskapet.
Dock är det fortfarande så att det är avtalet (medlemsvillkoren) som avgör vad som krävs för att en uppsägning ska vara giltig. Står det inget i ditt medlemsavtal om hur en uppsägning skall gå till borde ett e-mail räcka. Finns det istället ett krav på skriftlig uppsägning så är det en skriftlig signatur från din sida som krävs.

Med vänlig hälsning


Martina Blomberg
Vi kan hjälpa dig vidare!
Våra jurister ger dig personlig hjälp. Klicka för att boka tid med Lawline Juristbyrå: BOKA.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Formkrav (181)
2022-01-18 Vem får bevittna namnteckning vid passansökan?
2021-12-31 Är E-postsvar som samtycke bindande?
2021-11-04 Formkrav för framtidsfullmakt om bl.a. bevittnande eller fullmaktsgivarens underskrift
2021-09-25 Vad krävs för avtal och bevis vid köp av katt?

Alla besvarade frågor (98541)