FrågaAVTALSRÄTTFormkrav31/08/2011

Krav på uppsägning av medlemskap

Jag har via e-mail sagt upp medlemsskapet på ett gym. De har svarat att jag måste komma in till dem och skriva under ett papper om uppsägnng. Vem har rätt? Räcker det ej säga upp skriftligt på epost? MVH

Lawline svarar

Hej, Vad som utgör en giltig uppsägning beror på vad som står i avtalet i fråga. Alltså vad du och avtalsmotparten har kommit överens om i ert avtal. Det är vanligt att medlemskap måste sägas upp skriftligt för att en uppsägning skall anses giltig. Det man syftar på med skriftlig är en uppsägning med handskriven signatur för att din motpart ska veta att det verkligen är du som säger upp medlemskapet. Med e-mail kan motparten inte med samma säkerhet veta att det är du som säger upp medlemskapet. Dock är det fortfarande så att det är avtalet (medlemsvillkoren) som avgör vad som krävs för att en uppsägning ska vara giltig. Står det inget i ditt medlemsavtal om hur en uppsägning skall gå till borde ett e-mail räcka. Finns det istället ett krav på skriftlig uppsägning så är det en skriftlig signatur från din sida som krävs. Med vänlig hälsning
Martina BlombergRådgivare