Självförvållat rus

Min pojkvän och jag var bjudna ner till våningen under hos grannen på 30-års fest. Vi har känt henne i ungefär 5 månader och fått bra kontakt med henne. Vi hade jättekul och min kille drack mycket och blev så full att jag tog upp honom till oss, så att han fick gå och lägga sig. En stund senare gick jag upp för att pussa på honom men jag hittade honom i tvättstugan. Han låg där däckad av all alkohol och jag försökte väcka honom genom att klappa honom på kinden och säga hans namn. Grannen kom upp och hällde vatten i ansiktet på honom och han ställde sig upp och förstod ingenting. Han skrek att vi inte kan hälla öl på honom och frågade vad fan vi höll på med och så började grannen, hennes syster och min pojkvän att tjaffsa. Det var trångt med fyra stycken inne i tvättstugan (vi delar ett litet tvättrum med grannen mittemot) och helt plötsligt börjar de bli fysiska. Min pojkvän som var JÄTTEFULL klappade till någon av tjejerna med öppen hand, inte speciellt hårt, men systern till grannen började sparkas och slåss och grannen gjorde samma sak (minus sparkarna). Jag försökte hålla isär dem, men halkar (eftersom att det är vatten på golvet) och min pojkvän ger den andra tjejen en liten örfil. Tjejerna ringde polisen och dem kommer och pratar med oss. Mina uppgifter tog dem inte ens utan frågade bara lite snabbt om vad som hade hänt. Jag berättade det jag kommer ihåg och förklarade att han hade druckit otroligt mycket alkohol den kvällen. Min pojkvän är helt förstörd och har gråtit dag som natt. Han har en liten son på 4 år och är LIVRÄDD för att få fängelse. Hur stor risk är det att han får fängelse för den här händelsen? Grannen har skrivit ut på en social sida på nätet att hon fick stryk av grannen men är inte skadad. Min pojkvän säger att om han får fängelse så är hans liv över och en sån här grej har aldrig hänt förut! Han hade fått i sig en hel flaska whiskey och måånga öl och kommer knappt ihåg någonting av händelsen. Kan det vara till hand försvar? Det var ju inte med flit han gjorde detta, utan av ren förvirring och grov berusning!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. På din beskrivning låter det som om din pojkvän har gjort sig skyldig till ringa misshandel (han har slagit med öppen hand och de som han slagit verkar inte ha behövt uppsöka sjukhus, det vill säga det har inte uppkommit några allvarligare skador). Bestämmelsen om misshandel och ringa misshandel finns i Brottsbalken 3 kapitlet 5 §. Maxstraffet för ringa misshandel är 6 månaders fängelse men oftast blir det fråga om villkorlig dom och böter. Det är dock alltid svårt att bedöma en situation där det har varit fråga om ett ömsesidigt slagsmål. Det framgår inte av din beskrivning vem som började "bli fysisk" osv. och därför är det svårt för mig att bedöma eventuell nödvärnsrätt. Med nödvärn menas att någon som blir utsatt för en brottslig gärning har rätt att försvara sig så länge det beteendet i sin tur inte är uppenbart oförsvarligt. Bestämmelsen om nödvärnsrätt återfinns i Brottsbalken 24 kapitlet 1 §. Vad jag menar är att det är svårt för mig att bedöma huruvida din pojkvän hade nödvärnsrätt för det fall att det var tjejerna som började "bli fysiska" eller om tjejerna hade nödvärnsrätt eftersom din pojkvän slog dem. Man skall inte glömma att tjejerna faktiskt slog och sparkade din pojkvän. Därför skulle jag vilja råda er att göra en motanmälan om misshandel om ni inte redan har gjort det. Vid ömsesidig misshandel föreligger normalt sett ingen nödvärnsrätt och det är ofta svårt att utröna vad som egentligen hänt. Med anledning av ovanstående är det inte alls säkert att det går så långt som en rättegång överhuvudtaget. Om det ändå gör det torde det som sagt bli fråga om ringa misshandel. Om din pojkvän är tidigare ostraffad, lever under ordnade förhållanden och den uppkomna skadan inte är så allvarlig är min gissning att din pojkvän inte hamnar i fängelse. Istället tror jag att Tingsrätten skulle välja en villkorlig dom förenad med dagsböter och eventuellt skadestånd.(Se t.ex. NJA 1990 s. 84 och NJA 1990 s. 251) Att din pojkvän var alkoholpåverkad vid tillfället kan inte användas för att försvara hans agerande. I Brottsbalken 1 kapitlet 2 § 2 st. fastslås att gärningar som begås under självförvållat rus inte skall bedömas annorlunda på grund av berusningen. Med självförvållat rus menas att din pojkvän frivilligt drack alkoholen och visste att det var alkohol han drack. Jag hoppas att det löser sig för er. Lycka till! Länk till Brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700. Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare