FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende29/08/2011

Formkrav vid upplåtelse av arrende

Jag undrar vad som gäller vid överlåtelse av arrende. Är det som vid överlåtelse av fast egendom att det måste ske skriftligen, eller kan en utfästelse om att överlåta ett arrende vara giltigt?

Lawline svarar

Hej, Svaret på din fråga är beroende av vilken typ av arrende det rör sig om. Jordabalken reglerar 4 typer av arrende: jordbruks, bostads, anläggnings och lägenhetsarrende. I jordabalkens 8 kap 3 § kan du läsa om formkraven, där står det bl.a. att de tre första nämnda arrendetyperna kräver skriftligt avtal, medan lägenhetsarrende kan vara muntligt. Lägenhetsarrende kan vara till exempel upplagsplats, idrottsplats, båtplats, tältplats, bilplats. Vänligen Maja Karlsson
Maja KarlssonRådgivare