Äktenskapsförord angående aktier

Hej! Min make har startat ett aktiebolag med en kompanjon. De har skrivit ett aktieägaravtal emellan sig med hjälp av en advokat. De vill nu att deras fruar undertecknar ett äktenskapsförord som gör aktierna till deras enskilda egendom. Innan jag signar vill jag gärna förstå: vad betyder det exakt för mig som fru vid evt. skilsmässa? Har jag rätt till 'avkastningen' från aktierna vid skilsmässa (och hur fungerar det i så fall)? Är det vanligt att man låter sina respektive skriva under ett äktenskapsförord vid bildandet av aktiebolag?

Lawline svarar

Hej! *Allmänt* Makars egendom består av giftorättsgods respektive enskild egendom. Vid bodelning är det, enligt 10 kap. 1§ Äktenskapsbalken (ÄktB), endast makarnas giftorättsgods som går till fördelning mellan makarna, se https://lagen.nu/1987:230#K10P1S1. Enskild egendom blir inte föremål för fördelning. 7 kap. 1§ ÄktB anger att makars egendom ska vara giftorättsgods i den mån egendomen inte är enskild, se https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1. Det råder alltså en presumtion för likadelning mellan makar vid en bodelning. *Äktenskapsförordet* För det fall som ert, då makar vill göra egendom till enskild egendom under äktenskapet, finns det möjlighet att enligt 7 kap. 2§ 1p och 3§ ÄktB göra egendom till enskild genom äktenskapsförord, se https://lagen.nu/1987:230#K7P2S1. Följden av detta blir då att du inte har rätt att kräva någon del av denna egendom vid en eventuell bodelning. *Avkastningen* Äktenskapsförordet anger alltså vilken egendom som ska vara enskild egendom. Detta kan omfatta aktier. Avkastning av enskild egendom i form av aktier kommer dock att vara giftorättsgods enligt 7 kap. 2§ 2 st. ÄktB om inte annat föreskrivs i äktenskapsförordet, se https://lagen.nu/1987:230#K7P2S2. Om din make vill att avkastningen av aktierna ska vara enskild egendom måste han alltså skriva det i äktenskapsförordet. *Övrigt* Som du förstår så är det föreslagna äktenskapsförordet inte till din fördel. Jag kan dock tänka mig att det är rätt vanligt att äktenskapsförord upprättas i sådana här situationer. Om inte egendomen görs till enskild så förlorar nämligen din make sitt ägande i aktiebolaget vid en eventuell bodelning, vilket ger honom mindre antal röster vid företagets bolagsstämma. Huruvida det är vanligt eller ej spelar dock ingen roll. Äktenskapsförordet är inte till fördel för dig och det är du som har att bestämma om du ska gå med på det eller ej, eftersom din underskrift (enligt 7 kap. 3§ 2 st. Äktb) krävs för dess giltighet, se https://lagen.nu/1987:230#K7P3S2. Hoppas detta har varit till hjälp! Med vänlig hälsning
Alexander WagnerRådgivare