Avtal om nedläggande av anmälan

Jag blivit polisanmäld för att jag tydligen slagit en kille på fyllan. Jag träffade honom idag och ingen utav oss kommer ihåg att han har blivit slagen eller att jag slagit honom. Dock har detta skett då båda har fått händelsen återberättade för oss av kompisar som vittnade händelsen. När vi pratade idag ville han ha 3000kr för att lägga ner anmälan. Får man göra så? Hur kan jag vara säker på att han inte går vidare med anmälan alternativt kräver mer pengar? Hur utformar man ett sådant kontrakt? Sist men inte minst, hur stor är sannolikheten att jag åker dit och vad kan jag förvänta mig för straff? Jag har aldrig slagits i hela mitt liv men något slog slint och nu mår jag otroligt dåligt.. All hjälp uppskattas verkligen!

Lawline svarar

Hej, i Sverige råder det avtalsfrihet. Det innebär i korta drag att det står individer fritt att bestämma med vilka de vill sluta avtal med samt själva bestämma avtalets innehåll. Ett undantag skulle vara avtal som strider mot lag eller goda seder (så kallad pactum turpe). I det här fallet är min bedömning dock att det absolut skulle gå att utforma ett avtal mellan dig och den andra personen angående att en polisanmälan inte skall göras. Vid upprättande av ett sådant avtal är det viktigt att få med villkoren för avtalet, det vill säga vad var part skall prestera (han ska ta tillbaka sin polisanmälan och du ska ge honom 3000 kr). Avtalet är bindande vare sig det sker skriftligen eller muntligen, dock är det ur bevissynpunkt bäst att upprätta ett skriftligt avtal. Dock vill jag påpeka att det i detta fallet förmodligen är ganska verkningslöst. Då polisanmälan redan inkommit till polisen ligger ärendet hos dem. Polisen har en skyldighet att utreda det misstänkta brottet och det är åklagaren som gör en bedömning om ett åtal skall väckas eller inte. (Rättegångsbalken 45 kap 1 § https://lagen.nu/1942%3A740#K45). Åklagaren gör en bedömning om åtal skall väckas eller om förundersökningen skall läggas ned i brist på bevis. Parterna kan alltså inte längre avbryta processen om anmälan väl har inkommit. Om åklagaren skulle besluta att bevisen är tillräckliga för åtal är det antagligen fråga om brottet misshandel som regleras i 3 kap 5 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K3P5) där stadgas att straffet för misshandel är fängelse upp till två år eller om brottet är ringa böter eller fängelse i högst 6 månader. Det är svårt att göra en bedömning av vad åklagaren kommer att besluta utan att känna till detaljerna och bevisningen kring händelsen. Men om det endast varit ett slag som inte har resulterat i några omfattande skador är det sannolikt att det rör sig om en ringa misshandel som enbart kommer att leda till böter. Med vänliga hälsningar
Oskar AxelsonRådgivare