Lawline svarar
Hej!
Den lag som är aktuell för er del är Konsumentköplagen (se https://lagen.nu/1990:932). Av den framgår att en vara som har en defekt har ett fel i rättslig mening om man meddelar säljaren detta inom åtminstone två månader. Detta framgår av 23 § konsumentköplagen (1990:932). I första hand har näringsidkaren i en sådan situation rätt att antingen avhjälpa felet eller leverera en ny vara. (det krävs också att ni har reklamerat). Om så inte sker har konsumenten rätt att kräva prisavdrag eller häva köpet enligt 28-29 § Konsumentköplagen, men det som krävs är att felet ska ha väsentligen betydelse för er. Sådana fel bör innebära att varan inte kan brukas så som är avsett med den.
Enligt 20a § presumeras fel som uppkommit inom sex månader vara ursprungliga och försäljaren har därmed bevisbördan när det gäller att visa att det är köparens onormala användande som orsakat felet. Kan näringsidkaren inte bevisa detta så ska varan anses ha blivit såld med felet. Enligt 23 § måste köparen reklamera felet inom skälig tid efter att denna märkt eller borde märkt felet. Om köparen reklamerar inom två månader från det att han märkt felet är reklamationen alltid att anse som lämnad inom rätt tid.
En bra lösning på problemet bör kunna nås genom att ni talar med försäljaren igen och upplyser dem om att varan är felaktig i lagens mening och att de är skyldiga att åtgärda felet alternativt ge er prisavdrag eller ge er möjlighet att reklamera varan. I annat fall bör ni vända er till konsumentombudsmannen.
Med vänliga hälsningar