FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt23/07/2011

Betalningsanmärkning p-bot

Hej,jag har fått ett P bot på 900 kr på en plats som var inte märkt som handikappad enligt mig.Jag har lagt ut fotona samt avslag på min överklagan på följande sida: Där har jag även beskrivit problemet men jag tror bilderna talar för sig själva.Jag undrar vad ska jag göra hur ska jag gå vidare,vad händer om jag inte betalar boten?Jag har under mina 48 år aldrig haft betalningsanmärkning och vill heller inte få det pga denna parkeringsbolag.Mvh,

Lawline svarar

Hej, Innan man parkerar en bil på en parkeringsplats är man skyldig att kontrollera att man får stå på aktuellt ställe. Av den skylt som satt uppe vid parkeringsplatserna framgår att samtliga tre parkeringsrutor var avsedda för personer med handikapptillstånd. Även om markeringarna i asfalten antyder att den ruta där du parkerade vid inte var en handikapparkering, är det parkeringsskylten som gäller. Om du ändå anser att din parkeringsbot är felaktigt utförd har du möjlighet att bestrida den i tingsrätten och fram till domstols beslut riskerar du inte betalningsanmärkning. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare