Ge egendom till mor när mor och far var sambos vid fars död

Hejsan, Min far gick nyligen bort hastigt, och han och min mor var inte gifta. Eftersom jag och min bror ärver pappa vill vi på något sätt att det vi ärver går tillbaka till mamma. (vi vill att hon ska ha det hon skulle haft rätt till om de vore gifta). Hur gör vi detta utan att det kostar mig och min bror för mycket pengar? Det gäller ett hus, en bil och en husvagn, samt lite sparade pengar som de ägde tillsammans. Ska vi fortsätta äga egendomen och mamma förvaltar den, eller vad är smidigast? Vi vill heller inte att mamma får merkostnader. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår det var era föräldrar sambos när din far gick bort och nu söker ni ett vis att kunna låta din mor ärva viss egendom efter din far med fri förfoganderätt (såsom om dina föräldrar varit gifta) med rätt till efterarv för dig och din bror, egendom som du och din bror i egenskap av bröstarvingar annars ska ärva. Tyvärr finner jag ingen sådan lösning då något testamente som anger ett sådant förfarande saknas, ett testamente som ni annars kunnat godkänna. Vad som då kvarstår är att antingen ge egendomen som gåva till er mor, något som kan vara riskfyllt om hon har andra barn sedan tidigare, gifter om sig/skaffar ny sambo eller skaffar fler barn alternativt testamenterar eller ger bort egendomen till någon annan. Vad ni annars kan göra är att hyra/låna ut egendomen till er mor men kvarstå som ägare. Någon så smidig lösning som funnits om era föräldrar varit gifta eller hade skrivit testamente finner jag dock tyvärr inte. Lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare