FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt18/09/2006

Inlösenrätt för minoritetsägare

Hej. Jag sitter som minoritetsägare (24,5 %) i ett bolag som jag vill lämna. Kompanjonsavtalet anger dock att jag inte kan tvinga min motpart att köpa mina aktier om jag slutar. Jag har hört att man som mindre aktieägare kan tvinga fram en värdering och ett tvångsköp av aktierna men att 24,5% kan vara ett för stort ägande. Stämmer ovanstående? Hur "liten" ägare måste man vara i det läget?

Lawline svarar

Hej! Bestämmelsen du är ute efter är troligen 22:1 ABL. Den medger minoritetsägare som innehar mindre än nio tiondelar(<10%) av aktierna en rätt att få sina aktier inlösta. Två andra bestämmelsern till skydd för minoritetsägare kan även vara aktuella men kräver båda att majoritetsägaren uttövar/kommer att uttöva någon sorts maktmissbruk. Den första återfinns i 25:21 och innebär att minoritetsägaren kan framtvinga en tvångslikvidation alternativt inlösen av aktierna (25:22). Många förutsättningar skall samtidigt vara uppfyllda för att tillämpning av 25:21-22. (Jag redogör inte här för dessa.) Den andra regeln återfinns i 29:4 och har skadeståndsrättslig utgångspunkt. Majoritetsägaren skall i regel ha ådragit sig skadeståndsskyldighet enligt 29:3 och används vid fara för framtida majoritetsmissbruk. För aktuella lagrum se http://lagen.nu/2005:551. De två senare fungerar främst i avskräckande syfte och ställer som framgår av lagtexten höga krav på bevisning. Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare