Provanställnings upphörande

Hej! Jag skrev för ca 2 månader sen på ett kontrakt på 6 månaders provanställning, med en fast lön på 20 000:-/mån. I arbetet säljer jag en tjänst till företag, och nu när det blivit semester får man inte tag i så många företagare, och nu påstår helt plötsligt min arbetsgivare att jag ska skriva på ett nytt avtal som är baserat på provision istället. Min fråga är helt enkelt om han har rätt att ändra avtal så här? Tack.

Lawline svarar

Hej Provanställning regleras i 6 § Lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS) se https://lagen.nu/1982:80. Där står att besked om att anställningen inte ska fortsätta ska lämnas av arbetsgivaren senast när provanställningen går ut, annars övergår den i en tillsvidareanställning. Arbetsgivaren har enligt lagen i fråga en så kallad “fri prövningsrätt” och behöver därför inte ange skäl för att anställningen inte ska fortgå. Dessutom finns det ingen uppsägningstid för provanställningar. Arbetsgivaren får också avbryta provanställningen innan de 6 månaderna för provanställningen passerat. Arbetsgivaren kan således avbryta provanställning innan de 6 månaderna som angivits för anställningen gått ut, för att erbjuda en annan anställning, med andra villkor eller uppsägning. Med vänliga hälsningar
Angelica HageRådgivare