Provanställning av en "prövad" arbetstagare

Hej! Vi har en anställd som idag är allmänt visstidsanställd. Anställningen går ut strax efter sommaren och både jag och den anställde vill att anställningen fortsätter. Vi har tänkt att erbjuda den anställde en provanställning på sex månader som sen ska övergå i en tillsvidareanställning. Min fråga är om vi kan göra så eller om vi måste tillsvidareanställa direkt?

Lawline svarar

Hej! Provanställning regleras i 6 § lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS). I 6 § första stycket LAS föreskrivs att prövotiden får vara högst sex månader. Utöver begränsningen av prövotidens längd uppställs inga särskilda villkor eller krav. Enligt 2 § tredje stycket LAS får avvikelse från bestämmelsen göras genom ett kollektivavtal. Det finns egentligen ingen begränsning vad beträffar vilken avvikelse som kan göras genom ett kollektivavtal. Det avtalade får emellertid inte strida mot god sed på arbetsmarknaden. Det finns som redan framgått inga uttryckliga hinder för arbetsgivaren att provanställa arbetstagare för att se om denne har tillräckliga kvalifikationer för att accepteras som fast anställd. Enligt LAS kan således en arbetsgivare generellt anställa arbetstagare på prov för att se om denne är lämplig. Provanställning av arbetstagare får emellertid inte missbrukas i syfte att kringgå lagens huvudregler om tillsvidareanställning. I förarbetena föreskrivs att det i normalfallet inte är tillåtet att återanställa en arbetstagare på prov om denne tidigare har varit anställd hos arbetsgivaren med likartade arbetsuppgifter. Undantag kan dock göras om det finns starka skäl. Jag är tveksam till om det är möjligt för er att provanställa en arbetstagare som redan är "prövad". Vid provanställning har det ansetts ligga i sakens natur att arbetsgivaren ska ha som avsikt att i något avseende pröva arbetstagarens lämplighet för arbetet. I rättsfallet AD 1991:40 ansågs en provanställning hos en skattemyndighet vara felaktig, då arbetstagaren redan hade varit anställd hos en annan skattemyndighet under många år med samma typ av arbetsuppgifter. Länk till lag om anställningsskydd: https://lagen.nu/1982:80 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare