Inspelning av samtal

Är det lagligt för ett försäkringsbolag att spela in ett samtal utan min vetskap?

Lawline svarar

Hej Bernice! Det är lagligt för ett försäkringsbolag att spela in ett samtal mellan dem och dig. I detta fall visar brottsbalken (1962:700) 4 kap. 9a § vad som är illegalt, nämligen att spela in eller avlyssna samtal mellan andra som allmänheten inte har tillträde till och den inspelande personen utan att vara part i samtalet obehörigen berett sig tillträde till (https://lagen.nu/1962:700#K4P9aS1). Den som är part i ett samtal får således spela in samtalet i fråga. Det krävs inte att den andra parten är medveten om att samtalet spelas in. Vänligen Gustaf
Gustaf StrandRådgivare