FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/06/2011

Enskilt åtal

Hej! Den 23 december blev jag misshandlad grovt. Det fanns ett vittne som såg allt. Men i juni kom besked att åklagaren lagt ner förundersökningen. Jag ringde upp och frågade honom varför. Han sa att vittnet påstått att jag var den som misshandlat. Jag som låg ner hela tiden och fick skador. Den andra fick inte en skråma. Allt finns dokumenterat. Frågan är hur går jag vidare? Kan åklagaren ljugit för mig angånde vittnet? Kan gärningsmannen ha hotat vittnet?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Det finns faktiskt en möjlighet för dig att driva saken vidare genom enskilt åtal. Misshandel, 3 kapitlet 5 § Brottsbalken (BrB), faller vanligtvis under allmänt åtal men om åklagaren, som i ditt fall, väljer att inte väcka åtal kan målsäganden göra det istället. Detta framgår av 20 kapitlet 8 § Rättegångsbalken (RB). De flesta reglerna om enskilt åtal återfinns i 47 kapitlet RB. Där kan du läsa om till exempel vad en stämningsansökan skall innehålla. Det är vidare värt att notera att rättegångskostnaderna vid enskilt åtal fördelas på liknande sätt som i civilmål och att det alltså kan innebära stora kostnader för dig om du förlorar målet. På frågorna om åklagaren ljuger eller om gärningsmannen hotat vittnet är det omöjligt för mig att svara. Däremot kan sägas att det är mindre troligt att åklagaren ljuger, givetvis tänkbart men ändå mindre troligt. Länk till Rättegångsbalken: https://lagen.nu/1942:740 Lycka till! Vänligen, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare