Uppsägningstid under provanställning?

Hej. Jag har en fråga om uppsägningstid vid provanställningsavtal. Avtalet stadgar att anställningen gäller tills vidare men inleds med en sex månaders prövotid. Efter fyra månader så sägs avtalet upp av arbetsgivaren och denne meddelar att det inte föreligger någon rätt till avgångsvederlag eller uppsägningstid då det endast rör sig om en provanställning. Avtalet stadgar dock en tre månaders uppsägningstid. Frågan är således om denna rätt till tre månaders uppsägningstid gäller även under provanställningstiden. Det finns ingenting i avtalet som säger att vissa klausuler inte gäller under provanställningstiden.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om uppsägning och anställningsformer återfinns i Lagen (1982:80) om anställningsskydd, LAS. Provanställning regleras i 6 § LAS och där står att besked om att anställningen inte ska fortsätta ska lämnas senast när provanställningen går ut, annars övergår den i en tillsvidareanställning. Arbetsgivaren har så kallad "fri prövningsrätt" och behöver inte ange skäl för att anställningen inte ska fortgå. Dessutom finns det ingen uppsägningstid för provanställningar. Arbetsgivaren får också avbryta provanställningen innan de 6 månaderna passerat. Av vad som framgår av din fråga verkar det därför gått rätt till. En annan sak är om du anser dig blivit diskriminerad eller dylikt, då kan man angripa saken från det hållet istället. Länk till LAS: https://lagen.nu/1982:80 Hoppas du fått svar på dina frågor! Med vänlig hälsning,
Linn TorstenssonRådgivare