Sälja giftorättsgods utan makes godkännande

Hej! har en fråga vid giftermål, jag äger en bil och vi inte har något äktensapsförord. Kan jag sälja bilen utan min makes godkännande?

Lawline svarar

Hej! Bilen är i det här fallet giftorättsgods då ni inte har något äktenskapsförord eller liknande som gör bilen till enskild egendom (dvs. att den inte heller genom gåva eller arv gjorts till enskild egendom) vad jag förstår det av din fråga. Den juridiska aspekt som här aktualiseras är då om en make får sälja giftorättsgods som är lös egendom (dvs. inte fast egendom, fast egendom är främst fastigheter och liknande) utan den andre makens godkännande. Makarnas rådighet över sin egendom regleras i detta avseende i 7 kap. 5 § Äktenskapsbalken och där stadgas att utan den andre makens medgivande/godkännande får en make inte avhända sig (ex. sälja) följande egendom: * Fast egendom som är makarnas gemensamma bostad och som är giftorättsgods (dvs. inte enskild egendom) * Annan egendom som är makarnas gemensamma bostad och som är giftorättsgods * Egendom som utgör makarnas gemensamma bohag (dvs. egendom som ofta finns i hemmet, ex. möbler, hushållsmaskiner, textil, konst, prydnadsföremål, TV-apparater m.m.) som är giftorättsgods. * Fast egendom som inte är makarnas gemensamma bostad om egendomen är giftorättsgods (ex. fritidshus) Vad som ses som makarnas gemensamma bostad och bohag regleras vidare i 7 kap. 4 § Äktenskapsbalken. Då en bil inte ses som något som bör falla inom någon av ovanstående punkter (om ni inte bor i bilen) behöver du därför inte din makes godkännande för att sälja bilen enligt lag. Godkännande kan ju i många fall ändå frivilligt inhämtas för att undvika konflikter mellan makarna kring försäljningen, men enligt lag krävs alltså inget samtycke till försäljningen av bilen. Lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare