Giftorätt

hej, jag ingick partnerskap för några år sedan och vi upprättade ett äktenskapsförord. Vårat lantställe ägs av min partner och nu vill vi äga tillsammans (gåvobrev). Ska vi övergå till giftorätt och sedan skriva gåvobrev eller kan vi skriva gåvobrev direkt?

Lawline svarar

Hej. Giftorätt är ingen form av äganderätt utan är bara ett begrepp för vad som ska delas när äktenskapet eller partnerskapet upplöses, alltså vid skilsmässa eller när någon dör. Om ni bestämmer er för att ni tillsammans ska äga lantstället och din partner skriver ett gåvobrev till dig kommer alltså lantstället automatiskt omfattas av giftorätten eftersom den då inte längre utgör din partners enskilda egendom. Hoppas detta gav svar på din fråga! Vänligen, Maja Karlsson
Maja KarlssonRådgivare