Arv efter make, sekundosuccession

Hej! Min farbror har gått bort och lämnat efter sig sin fru, bror samt syskonbarn. Jusristen som har hand om bouppteckningen påstår att min far har arvsrätt efter honom. Vi vill påstå att det är enbart hans fru som har arsrätt då min farbror inte hade några barn. Min far har fått skriva på ett papper där han avsäger sig sin arvsrätt fram till min farbrors frus död. Min farbrors fru oroar sig för detta. Stämmer det? Det finns inga äkteskapsförord eller testamente. MVH/Louise Syskonbarn

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Du har helt rätt i att gifta par ärver varandra. Detta framgår av 3 kapitlet 1 § Ärvdabalken (ÄB). Din farbrors fru skall alltså ärva allt efter din farbror. Ett undantag är när det finns särkullebarn med i bilden men eftersom det inte gör det i detta fall kan vi bortse från det. Din farbrors arvingar har sedan rätt att ärva enligt 3 kapitlet 2 § ÄB när din farbrors fru avlider. Detta kallas för efterarv eller sekundosuccession. Den kvarlåtenskap som hon lämnar efter sig kommer då att delas mellan hennes och din farbrors arvingar. Din farbrors närmsta arvingar är, eftersom han inte har några bröstarvingar, hans föräldrar enligt 2 kapitlet 2 § ÄB. Om en av föräldrarna är död ärver arvlåtarens syskon dennes del. Om båda föräldrarna är döda ärver syskonen allt. Denna rätt för personer att ärva i sina föräldrars ställe kallas för istadarätt. Istadarätten är obegränsad och sträcker sig således till såväl barn, som barnbarn, barnbarns barn och så vidare. Detta innebär att om både dina farföräldrar och din far avlidit när din farbrors fru dör har du och dina syskon rätt att träda i din fars ställe och ärva. Har någon av dina syskon avlidit och har barn ärver barnet/barnen dennes lott och så vidare. Det skall noteras att din farbrors fru inte ärver din farbrors egendom med full äganderätt utan enbart fri förfoganderätt. Detta innebär att hon i princip får göra vad hon vill med pengarna förutom att testamentera bort de. Om begreppet sekundosuccession: https://lagen.nu/begrepp/Sekundosuccession Om begreppet fri förfoganderätt: https://lagen.nu/begrepp/Fri_f%C3%B6rfogander%C3%A4tt Länk till Ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637 Vänligen, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare