MISSHANDEL

hej! Jag undrar hur man får reda på att man har blivit anmäld för misshandel? Är misshandel att man har slagit någon ett flertal gånger i mage o bröst? om man slåss med nycklar i handen kan nycklarna bli ett vapen då? och hur går ett polisförhör till för den som är anmäld o får den ta med sig någon på förhören som jobbar som barnsamordnare i min komun? Mvh Lena

Lawline svarar

Hej, När det gäller om man får reda på att man har blivit anmäld eller ej så finns svaret i Rättegångsbalken 23 kapitlet 18§ (https://lagen.nu/1942:740#K23). Regeln är att misstanke om brott skall delges när det finns någon som är skäligen misstänkt för brottet. Innan dess behöver polisen inte meddela någon att denne är misstänkt för brott. Misshandelsbrottet återfinns i Brottsbalken 3 kapitlet 5§ (https://lagen.nu/1962:700#K3). För att någon skall kunna dömas för misshandel krävs det att han orsakat en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta. I det fall du beskriver kan man anta att slagen i alla fall har orsakat smärta i vilket fall det är misshandel. Jag kan dock inte svara med säkerhet då jag inte känner till de exakta omständigheterna i fallet. Nycklar i sig räknas inte som vapen. När de används som vapen vid ett misshandelsfall så kan det istället påverka bedömningen av hur allvarligt brottet är. Exempelvis så kan användandet av ett vapen göra att misshandeln bedöms som normalgradig istället för ringa. Polisförhör går till på så sätt att en polisman ställer frågor till den misstänkte om saker som kan antas ha betydelse för utredningen av brottet. Den misstänkte behöver inte svara på frågorna (Europakonventionen, art. 6). Som huvudregel är det den misstänkte och dennes försvarare som närvarar vid förhör. Är den som blir förhörd under 15 år gammal bör dock en vårdnadshavare vara med under förhöret. Det är förundersökningsledaren som bestämmer vilka som får närvara vid förhör så vill man ha med en barnsamordnare som stöd så kan man alltid fråga undersökningsledaren om det är ok. Regler om vem som får närvara vid förhör finns i Rättegångsbalkens 23 kapitel 10§ (https://lagen.nu/1942:740#K23). Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor. Ställ gärna fler frågor om det är något mer du undrar över. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare