FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/05/2011

Inspelat avtal

Gäller ett inspelat avtal? Fast man inte har hört allt av de samtalet pågrund av dålig motagning.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Pacta sunt servanda (avtal skall hållas) har en stark ställning inom svensk rätt. Muntliga avtal gäller lika väl som skriftliga (förutsatt att det inte föreligger några formkrav för den avtalstypen). Det spelar ingen roll för giltigheten om avtalet är inspelat eller ej. Däremot kan det ha stor betydelse för bevisningen. Den som påstår någonting, till exempel att ett avtal har ingåtts, måste också bevisa det och då kan en inspelning vara till stor hjälp. Eftersom jag inte vet de exakta omständigheterna blir det svårt för mig att ge dig några konkreta råd. Om det är en viktig del av avtalet som fallit bort på grund av den dåliga mottagningen och det framkommer av inspelningen att det inte hörs kan man möjligen argumentera för att avtalsparten inte har gått med på det villkoret. Det kan dock ifrågasättas varför inte nämnda avtalspart bad om en upprepning innan denne accepterade avtalet. Om man vänder på det på det viset verkar det rimligt att risken bör ligga på den avtalspart som inte hörde men ändå accepterade avtalet. Möjligen skulle generalklausulen i avtalslagens 36 § kunna tillämpas, om avtalsinnehållet är oskäligt. Jag har dock inte tillräckligt underlag för att bedöma den frågan. Det kan även vara värt att undersöka om det föreligger ångerrätt eller dylikt. Till exempel har ju konsumenter enligt 2 kapitlet 9 § hem- och distansförsäljningslagen, 14 dagars ångerrätt vid exempelvis telefonförsäljning. Hoppas att mitt svar varit till hjälp. Återkom gärna om du har mer specifika följdfrågor. Länk till avtalslagen: https://lagen.nu/1915:218 Länk till hem- och distansförsäljningslagen: https://lagen.nu/2005:59 Vänligen, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare