Äktenskapsförord och arv

Min man och jag har ett äktenskapsförord. Vi har inga barn. Hans närmaste anhöriga är några kusiner. Måste vi skriva ett testamente eller ärver jag honom. När jag avlider ärver mina syskon allt efter mig,eller har hans kusiner också arvsrätt.

Lawline svarar

Hejsan! I Ärvdabalken (1958:637) hittar du reglerna kring arvsrätt. I 2 kap. ÄB framgår vilka släktingar som kan ärva. Kusiner är inte en av dem. I detta kapitel framgår att den avlidnes, barn, föräldrar, syskon, syskonbarn, far- och morföräldrar, morbröder, mostrar, farbröder och fastrar kan ärva. Eftersom ni är gifta ska en bodelning förrättas innan arvsskifte kan ske, se 23 kap. 1 § ÄB. När det är klargjort vad som är den avlidnes tillgångar och skulder så görs avdrag för skulderna (och eventuella kostnader som dödsboet haft) för att få fram vad arvet ska bli. Äktenskapsförord anger vilken egendom som är enskild egendom och vem den tillhör (se 7 kap Äktenskapsbalken, ÄktB, https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1). När ett äktenskap upphör ska bodelning upprättas. I ÄktB 9-13 kap. finns regler kring bodelning. Bodelningen omfattar makarnas gemensamma egendom som läggs ihop och delas i två lika stora delar, efter det att eventuella skulder räknats bort, se 11 kap. ÄktB https://lagen.nu/1987:230#K11P1S1. Den halva som tillfaller den avlidne utgör (tillsammans med dennes eventuella enskilda egendom) dennes kvarlåtenskap och det är den delen som tillfaller arvingarna. Det är således hela kvarlåtenskapen som ingår vid arvsdelningen och det är detta som normalt fördelas på arvtagarna enligt ordningen i ÄB. Som huvudregel tillfaller den avlidna makens tillgångar den efterlevande maken, som får fri förfoganderätt över den delen (som sedan, när även den maken avlidit, tillfaller arvingarna), enligt 3:1 Ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1. Arvet tillfaller alltså dig och det är först när du avlider som din makes arvingar får ta del av arvet efter honom. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare