Skillnaden på visstidsanställning och säsongsanställning

Jag har arbetat säsong (vinter och sommar) sedan sommaren 1999. Nu är jag förbryllad över en sak. Vad är skillnaden mellan säsongsanställning och visstidsanställning. I det här fallet då jag har rätt till en tillsvidareanställning om det är frågan om en visstidsanställning. Ska också nämna att arbetsgivaren följer SHR;s avtal

Lawline svarar

Hej Magdalena! Både visstidsanställningar och säsongsanställningar är tidsbegränsade anställningar. Detta innebär att anställningarna inte består tills vidare utan upphör vid en tidpunkt som arbetstagaren och arbetsgivaren kommit överens om. Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit visstidsanställd i minst två år, övergår anställningen automatiskt i en tillsvidareanställning. När det gäller säsongsarbete finns ingen sådan gräns. Säsongsanställningar är tillåtna om det krävs på grund av arbetets särskilda beskaffenhet. Ett typiskt sådant exempel är ett skidhotell som av naturliga skäl saknar gäster på sommaren när det inte finns någon snö.
Jenny GustafssonRådgivare