Tillåten uppsägning pga arbetsbrist?

Hej! Jag fick gå från mitt förra företag i februari pga. arbetsbrist. Jag hade arbetat där ett år och var fastanställd. Sedan sommaren hade företaget gått lite trögt men det anställdes en till person (provanställd). Min kollega gick upp som vd och han har väl aldrig trivts med mig. Jag var enda tjejen på företaget (11 anställda) förutom en receptionist som arbetade 2 dagar i veckan. I höstas började jag få lite att göra och mindre och mindre då den nya anställda (kille) fick ta över många projekt som jag var aktiv i . I december gick jag in till vd och frågade om de försöker säga upp mig för att indikationerna till detta var stora och jag satt mest i ett hörn sysslolös. Han sa nej men facket ringde mig på lunchen och ville säga upp mig (den provanställda skulle vara kvar). Jag sades upp pga att tjänsten skulle tas bort då det skulle bli omorganisation (vd hade skickat till facket). På papper: arbetsbrist. Mitt fack hjälpte mig så jag fick två månaders uppsägningstid och fick vara hemma under de två månaderna. Jag sa ifrån mig återanställningsrätten eftersom att det inte skulle finnas en sån tjänst igen. Nu ringde min vän häromdagen och frågade vad jag fick i lön på mitt förra jobb. Han skulle nämlingen av. Ta över min tjänst då det fanns utannonserad. Exakt den tjänsten jag hade. Jag är mycket upprörd och under hösten jag arbetade där kände jag hur vd ville ha bort mig. Han kritiserade att jag valde att luncha ibland (under min egna fria lunch) med receptionisten istället för att umgås med ”killarna”. Vi gjorde ett personlighetstest och jag blev annorlunda än alla andra och det hävdade han vara ett problem. När han sa upp mig började han ge exempel på yrken jag borde arbeta med istället då det var ”tuff” miljö. Jag har aldrig känt mig så frustrerad som just nu över det här. Jag kan inte riktigt släppa situationen. Har jag någon chans att gå vidare i detta?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! En uppsägning ska enligt lagen om anställningsskydd (LAS) vara sakligt grundad (7§ LAS). Sakliga skäl kan föreligga antingen vid personliga skäl, som hänför sig till förhållanden som rör den anställde personligen, eller vid arbetsbrist. Arbetsbrist är ett väldigt vitt begrepp som omfattar ekonomiska och organisatoriska förändringar i ett företag. Det är arbetsgivaren som avgör om det råder arbetsbrist. Så kallad fingerad arbetsbrist är inte tillåten, dvs. när arbetsgivaren hävdar att arbetsbrist råder, men det egentligen handlar om arbetstagaren personligen. Vid en rättslig tvist är det upp till arbetstagaren att bevisa att det rör sig om en fingerad arbetsbrist, vilket kan vara väldigt svårt eftersom arbetsgivaren har stor frihet att organisera sin verksamhet på det vis han önskar. När domstolen granskar de skäl arbetsgivaren uppgett läggs ingen vikt vid om de åtgärder som vidtagits varit mest lämpliga organisatoriskt, utan det prövas endast om åtgärderna faktiskt lett till en arbetsbrist. Om en arbetstagare sägs upp utan saklig grund, kan uppsägningen förklaras ogiltig på yrkande av arbetstagaren (34 § LAS). Även skadestånd kan bli aktuellt om det visar sig att arbetsgivaren har brutit mot LAS. En arbetstagare som avser att yrka ogiltigförklaring av en uppsägning, ska underrätta arbetsgivaren om detta senast två veckor efter det att uppsägningen skedde. I vissa fall uppgår tidsfristen till en månad enligt 40§ LAS. Talan om skadestånd ska väckas inom 4 månader från den skadegörande handlingen (41§ LAS). Uppsägning på grund av arbetsbrist ska följa turordningsreglerna, där huvudregeln sammanfattas av det kända uttrycket ”sist in, först ut”. Bestämmelserna finns i 22§ LAS där det dock stadgas att innan turordningen fastställs får en arbetsgivare med högst tio arbetstagare undanta högst två arbetstagare som enligt arbetsgivarens bedömning är av särskild betydelse för den fortsatta verksamheten. Vid beräkningen av antalet arbetstagare hos arbetsgivaren bortses från följande personer: 1. arbetstagare som med hänsyn till arbetsuppgifter och anställningsvillkor får anses ha företagsledande eller därmed jämförlig ställning, 2. arbetstagare som tillhör arbetsgivarens familj, 3. arbetstagare som är anställda för arbete i arbetsgivarens hushåll, 4. arbetstagare som är anställda med särskilt anställningsstöd, i skyddat arbete eller i utvecklingsanställning. Du skriver i frågan att ni är 11 anställda i företaget och jag antar att du räknar med VD:n i det antalet. I så fall kan alltså undantag göras från turordningen om personen som anställdes efter dig ansågs vara betydelsefull för den fortsatta verksamheten. Vissa andra undantag kan också vara godtagbara, såsom om kollektivavtalet anger det. Om uppsägningen angrips för att den strider mot turordningsreglerna blir rättsföljden inte ogiltighet, utan endast skadestånd bli aktuellt (34§ LAS). Det kan såklart tyckas misstänkt att ”din tjänst” nu utannonserats, men det kan vara följden av ännu ett organisatoriskt eller ekonomiskt beslut från arbetsgivarens sida. Den tidigare förändringen som ledde till arbetsbristen gav kanske inte önskat resultat. Det är svårt att med stöd av uppgifterna i din fråga dra några klara slutsatser om dina möjligheter att gå vidare, utan jag rekommenderar dig att kontakta din fackförening eller en jurist om du fortfarande efter genomgången ovan tycker att du blivit felaktigt behandlad. Mvh
Pernilla SkoglösaRådgivare