Lånens fördelning vid skilsmässa

Min vän och hennes man har lämnat in skillsmässoansökan för ca 3 veckor sen. Min vän har nu hittat en lägenhet och jag undrar hur gör man med betalningen på det gemensamma huset och båten samt lägenheten. Delas det båda eller vad gäller? Paret har två barn och det finns inget äktenskapsförord. Eftersom maken jobbar på sjön 2 veckor åt gången så kommer barnen att bo hos båda, men mest hos makan.

Lawline svarar

Hej, När ett äktenskap upplöses, exempelvis genom skilsmässa, så ska en bodelning göras, detta enligt äktenskapsbalken, som du finner här: https://lagen.nu/1987:230. Vid en bodelning skall all egendom som inte är enskild ingå, det vill säga all egendom som inte har villkorats av någon annan eller som inte undantagits genom äktenskapsförord. I din väns skilsmässa verkar det alltså som att all egendom skall ingå. Man fördelar sedan egendomen genom att varje make först får dra av sina skulder från sina tillgångar och sedan läggs återstoden ihop och delas mellan makarna. Om lån tagits på gemensam egendom skall alltså dessa också fördelas på bägge och sedan "skuldtäckas" i den mån det är möjligt. Om exempelvis huset är värt 800 000 och lånet för detta är 600 000 så kan man alltså se att den del av huset som inte är belånat alltså ska delas på två och därför skall således vardera make få 100 000 ur detta. Den make som behåller huset tar också oftast över lånet (om man inte kan betala av det direkt) och ger sedan 100 000 till maken som inte får huset. Sammanfattningsvis kan man alltså säga att lån på makarnas gemensamt ägda egendom skall "räknas av" innan man gör en fördelning av egendomen. Hoppas detta besvarat din fråga! Vänligen Maja Karlsson
Maja KarlssonRådgivare