Tjänstledigt för studier

Hej, jag är tjänstledig för studier då min man tillfälligt arbetar utomlands. Hur mycket måste jag studera, och vilka studieresultat måste jag ha för att behålla rätten till tjänstledighet för studier?

Lawline svarar

Hej! Rätten att ta ledigt för studier regleras i lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för studier (https://lagen.nu/1974:981). Enligt den lagen finns det inga regler på hur mycket eller länga som du måste studera och du ska få tjänstledigt så länge som utbildningen pågår. Vad det gäller studietakten så står det i lagen att man får ledigt i den mån det är behövligt, vilket borde betyda att om du har en anställning på 100 % och utbildningen är på 50 % så får du bara tjänstledigt för 50 %. Vad det gäller studieresultat så måste du klara ett visst antal poäng och terminer för att få fortsätta på utbildningen, gör du inte det så får du inte gå kvar och då har du inte heller någon rätt till tjänstledigt. Exempelvis så kräver många utbildningar att an klara 45 poäng av 60 för att fortsätta nästa år. Sedan om du får bidrag från CSN så kräver de att du klarar 75 % av vad som är heltid på utbildning. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare