Lawline svarar
Hej!
Eftersom fallet är ett privat - privat köp så är Köplagen (KöpL) tillämplig.
Enligt 13§köpL går risken över på köparen när varan avlämnas.
Varan anses felaktig om den inte stämmer överens med vad som följer av avtalet. Här vill köparen häva köpet pga fel i varan. KöpL reglerar rätten till hävning endast när:
- Varan anses felaktig
- Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när risken för varan går över på köparen. Säljaren har dock ansvar för fel i varan vid denna tidspunkt även om felet visar först senare (21 § KöpL). Om en försämring av varan uppkommer efter det att risken har gått över på köparen, skall varan anses felaktig om säljaren genom en garanti eller en utfästelse har åtagit sig att under en viss tid svara för varans användbarhet eller andra egenskaper och försämringen avser en egenskap som omfattas av utfästelsen.
Det framgår inte i din fråga om du har gjort någon utfästelse om varan eller om du lämnat någon garanti för varan för i så fall anses varan felaktig och köparen har rätt att häva köpet även om felet /försämringen visar sig senare.
Om det däremot inte finns någon utfästelse /garanti för varan så går risken på köparen redan när varan avlämnas.
-Köparen har dock inte möjlighet att häva köpet om hon inte fullgjort sin undersökningsskyldighet. Enligt 31§ samma lag när varan har avlämnats skall köparen undersöka den noggrant.
- Sist men inte minst, får köparen inte häva köpet heller om hon inte lämnat ett meddelande om felet inom skälig tid efter det att hon märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).(32§ KöpL)
Vi vet inte när felet uppstår men här kan det bli en diskussionsfråga. Lyckas du att bevisa att hon reklamerat för sent förlorar hon rätt till hävning av köpet. Köparen måste också bevisa att avtalsbrott är av väsentlig betydelse för henne och att du insåg eller borde ha insett detta.
Jag tycker det du kan göra är att ringa henne och fråga henne om felet, när det uppstod och hur allvarligt det är. Du kan också fråga henne om hon undersökt varan vid avlämnandet som hon skulle göra. Om det visar sig att hon har fullgjort sin skyldighet och hon har också meddelat dig om felet inom skälig tid (dvs inte efter några veckor, till exempel, effter felet upptäckts). Om det bevisas tvärtom att hon inte undersökt varan som hon skulle eller att hon reklamerade om felet för sent så har hon inte längre rätt till att häva köpet.
Om hävning blir aktuell i ditt fall så ska båda lämna tillbaka de prestationer som ni lämnat till varandra, de vill säga du ska betala tillbaka det hon betalat för varan och hon ska skicka varan tillbaka till dig.
Du har lagstöd som jag hänvisat ovan. Du kan även hitta lagen under länken
https://lagen.nu/1990:931
Lycka till!
Med vänliga hälsningar