Handläggningstid av ärende hos Skatteverket

Har lämnat in omprövning av deklaration för tax. året 2005 till skatteverket den 15/1-2010. Hur lång tid har skattmyndigheten på sig att behandla ett ärende?

Lawline svarar

Hej. Skatteverket som är en förvaltningsmyndighet har att iaktta förvaltningslagens bestämmelser vilket framgår av 1 § i den nämnda lagen. I 4 § andra stycket förvaltningslagen framgår att en fråga från en enskild ska besvaras så snart som möjligt. Ett svar får inte dröja längre än nödvändigt. Vidare följer av 7 § förvaltningslagen att ett ärende där en enskild är part ska handläggas så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts. Denna paragraf är närmast av målsättningskaraktär. Du skriver att du lämnade in din deklaration för över ett år sedan. Det finns ingen lag som säger att ett beslut ska meddelas inom x tid. Generellt går det inte att besvara hur lång tid det ska ta från det att ett ärende anhängiggörs till att det avslutas, utan det beror bland annat på ärendets beskaffenhet. Det får dock inte vara fråga om ett obehörigt dröjsmål utan utgångspunkten är att ärenden där en enskild är part ska handläggas så snabbt som möjligt. Har du varit i kontakt med Skatteverket och frågat dem varför det dröjer? Har du försäkrat dig om att din begäran om omprövning verkligen har kommit in? Mitt råd till dig är att du kontaktar Skatteverket och frågar varför du ännu inte har fått något besked. Numret till Skatteupplysningen är 0771-567 567. Länk till förvaltningslagen: https://lagen.nu/1986:223 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare