FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/09/2006

Omplaceringsskyldighet- telefonsäljare/annonssäljare

Jag var anställd hos samma företag tidigare, under ett års tid jobbade jag som abonnemangssäljare/telefonförsäljare av prenumerationer med både fast lön och provision, jag var även säljledare med visst ansvar över övriga säljare. När de la ner telefonförsäljningen sa man att man ville ha mig kvar till hösten för man var nöjd med mitt arbete etc. I och med den kommande anställningen som annonsförsäljare blev jag tvungen att flytta hem till mina föräldrar pga ekonomiska skäl, missledande att man får mkt sämre lön och arbetsvillkor efter man gjort ett bra jobb i ett år. Jag trodde så klart det var tvärt om, är ambitiös och ville jobba upp mig i företaget och blev så klart positvit inställd när man fick så mkt beröm. Hade därför verkligen ingen anledning att ana den situation som kom att uppstå.

Lawline svarar

Om arbetsgivaren blir tvungen att skära ner i verksamheten, med uppsägningar som följd, finns det ingen särskilt garanti för att du skall kunna behålla ett speciellt jobb. Arbetsgivaren har en skyldighet att försöka omplacera dig inom verksamheten, att se om det finns några liknande arbeten du skulle kunna utföra. Om det inte finns det, kan du bli uppsagd utan att få behålla ditt arbete alls. Vad som skett här är att arbetsgivaren verkar ha fullgjort sin omplaceringsskyldighet, och berett dig ett liknande arbete, dock med något sämre betalning. Arbetsuppgifterna är dock såpass lika att det verkar som om arbetsgivaren agerat helt lagenligt. Mvh
Rådgivare