Äktenskapsskillnad

hej min bror ska skilja sig och han driver ett enskilt företag med nordsvenska körhästar,nu säger frun att hon har rätt till hälften av hästarna och tänker sälja dom. Har hon automatiskt äganderätt till hälften pga bodelningen,trots att hästarna är inskrivna i företaget? kan hon bara sälja djuren och stoppa pengarna i egen ficka? Måste man inte reglera företagets skulder först?

Lawline svarar

Hej, Enkelt förklarat så kommer, om inga andra omständigheter föreligger, det företag du nämner att ingå vid en bodelning. Det är då värdet av företaget som intas i bodelningen. Skulder som är att hänföra till företaget skall även intas vid bodelningen. Makan har ingen automatisk äganderätt till hälften av hästarna i företaget och kan inte sälja dessa utan vidare. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare