Har min ex-fru rätt att få ut pengar hon har lagt ner på min enskilda egendom?

Hej!

Jag har en fråga som jag inte riktigt kan finna svar på på nätet. Jag har ett sommarhus/en fastighet som är enskild egendom. Nu ska jag och min (ex)fru skiljas. Vad gäller så lösöret i den enskilda egendomen? Är det giftorättsgods och ska delas lika eller skyddas det av den enskilda egendomen(fastigheten)? En sidofråga blir sen om mitt ex har rätt att få tillbaka delar av de investeringar hon har gjort i fastigheten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dina frågor regleras framför allt i äktenskapsbalken bestämmelser om bodelning.

Är lösöret enskild egendom eller giftorättsgods?

Av din fråga framgår att sommarhuset är din enskilda egendom genom  ett äktenskapsförord. Det framgår så att giftorättsgods är en makes egendom i den mån den inte är enskild egendom (7 kap. 1§ ÄkrB).  Med gemensamt bohag avses annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet och till gemensamt bohag räknas inte sådant bohag som uteslutande används för den ena makens bruk (7 kap. 4§ 2 st. ÄktB). Denna bestämmelse syftar så till egendom som i och för sig kan användas av andra i familjen men är förbehållet maken själv ex viss utrustning med särskilt ändamål.

För mig framgår det dock som att sommarhuset bör utgöra egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål. Till makars gemensamma bostad och bohag räknas inte egendom som används huvudsakligen för detta ändamål (7 kap. 4§ sista stycket ÄktB). Av förarbeten till lagen framgår att denna bestämmelse begränsar det gemensamma bohaget till egendom som finns i den gemensamma permanent bostaden.

Har ditt ex rätt att få tillbaka investeringar?

Din andra fråga är svårare att svara på men det framgår för mig av din frågas omständigheter som att eftersom sommarstugan utgör enskild egendom kommer den förbli det. Det innebär att det inte finns något lagstöd för att ditt ex ska få ut pengarna hon investerat i sommarstugan. Vill ditt ex så ha tillbaka de pengar hon investerat är det något hon måste komma överens om med dig genom ett avtal.

Sammanfattningsvis

Det framgår för mig av din frågas omständigheter som att sommarstugan utgör en fritidsfastighet vilket gör att bohaget inte ska ingå i bodelningen. Eftersom det framgår att den vidare är enskild egendom har så ditt ex inte rätt till att kräva tillbaka investerade pengar. Skulle dock sommarstugan inte bedömas som fritidsfastighet kan en annan bedömning möjligen göras om bohaget men som det framgår för mig av din frågas omständigheter bör den utgöra det vilket endast förstärks av att fastigheten är enskild egendom. Trots att det så inte uttryckligen finns stöd enligt ex. ett äktenskapsförord om bohaget i sommarstugan finns det lagstöd som undantar enligt min bedömning och ditt ex har inte rätt till bohaget heller.

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare